1 feb 2005, 15:00 CET

Billerud har introducerat QuickFill Single för enbladssäckar

Billerud fortsätter att utveckla och bredda sitt sortiment av säckpapper och har introducerat QuickFill Single. Det är ett högporöst säckpapper i vitt och brunt som gör det möjligt att tillverka enbladssäckar som i många aspekter överträffar marknadens standardsortiment av flerbladssäckar. Den nya produkten finns i 110-120 grams ytvikter. I Europa har utvecklingen den senaste tiden gått från 50-kilos till 25-kilos säckar. Enskilda konsumenter köper alltmer varor där små papperssäckar är den perfekta förpackningsformen. - Det är detta relativt nya och snabbt växande behovet av säckar i mindre storlekar som varit avgörande för beslutet att bredda vårt sortiment. QuickFill Single har utvecklats i nära samarbete med nyckelkunder och målet har varit att skapa värden i hela förädlingskedjan, säger Bert Östlund, VD och koncernchef i Billerud. En enbladssäck är väsentligt materialsnålare än de flesta flerbladssäckar. Vid användning av 110-grams QuickFill Single minskar materialförbrukningen med 20 procent jämfört med de bästa tvåbladssäckarna på marknaden. Det innebär, förutom minskad råvarukostnad, även minimerade transportvolymer och bättre lagerutnyttjande. Stockholm den 1 februari 2005 Billerud AB (publ) Bert Östlund VD och Koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Staffan Fors, Marknadsdirektör Papper, 08-553 335 16