3 sep 2004, 8:06 CET

Billerud investerar inom energiområdet

Billerud investerar inom energiområdet Styrelsen för Billerud AB har beslutat om investeringar inom energiområdet på MSEK 1 050. Beslutet avser kostnadssänkande investeringar i de tre svenska massa- och pappersbruken Gruvön, Karlsborg och Skärblacka. Investeringarna omfattar nya turbiner för mottryckskraft och ombyggnad av barkpannor i alla tre bruken samt ny elmatning i Gruvön. Investeringarna kommer att öka den egna genereringen av elkraft med cirka 0,5 TWh per år. Självförsörjningsgraden för el, idag cirka 30 %, ökar genom projekten till cirka 60 %. Förbrukningen av eldningsolja minskar med två tredjedelar eller med cirka 30 000 m3 årligen, vilket ersätts med biobränslen. Investeringarna har också positiva effekter på miljön, bl a i form av minskade utsläpp av koldioxid. De nya anläggningarna tas gradvis i drift från andra halvan av 2005 t o m slutet av 2006. Utbetalningarna av investeringsmedel kommer att ske under en treårsperiod. Billerud har fastlagt en investeringsram motsvarande avskrivningsnivån. De nu beslutade projekten inom energiområdet kommer att ligga utanför investeringsramen. Investeringarna uppfyller väl Billeruds avkastningskrav och har en återbetalningstid understigande fem år. Stockholm den 3 september 2004 Billerud AB (publ) Bert Östlund VD och koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Bert Östlund, VD och koncernchef, 08 553 335 00 Nils Lindholm, Ekonomi- och finansdirektör, 08 553 335 07 eller 070 217 5225 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT20040/wkr0001.pdf