3 sep 2004, 15:29 CET

Billerud investerar för 270 miljoner i Karlsborg

Billerud investerar för 270 miljoner i Karlsborg Billeruds styrelse har gett klartecken för ombyggnation av barkpannan och investering i en ny turbin i Karlsborg för en sammanlagd kostnad av ca 270 miljoner. Ombyggnationen av barkpannan ger en kapacitetsökning av barkeldningen samt stor möjlighet att i framtiden använda olika kombinationer av biobränslen. - Barkpannan kommer dessutom att utrustas med modern utrustning för att reducera utsläppen av kväveoxider (NOx), säger Stina Blombäck, VD vid Billerud Karlsborg. Investeringen i en ny turbin innebär bland annat att vi kan tillverka mer egen elkraft. Efter ombyggnationen av barkpannan och installationen av en ny turbin blir vi nästan oberoende av olja. - Sammantaget betyder det att vi kan öka den egna genereringen av el från ca 14 MW till ca 30 MW. I procent innebär det att vi ökar andelen egenproducerad el från ca 30% till ca 65% av vårt totala behov, säger Stina Blombäck. - Det här är ett mycket positivt och strategiskt bra beslut för Karlsborg. Det gör oss betydligt mindre beroende av extern el och olja där det finns en uppenbar risk för att priserna fortsätter att öka. Genom att tillverka mer egen el baserad på biobränsle kan vi minska våra energikostnader och öka våra intäkter från försäljning av elcertifikat vilket naturligtvis är bra för vår lönsamhet, säger Stina Blombäck. Karlsborgsverken den 3 september 2004 Stina Blombäck VD Billerud Karlsborg För ytterligare information, vänligen kontakta: Stina Blombäck, telefon 0923-66 260 eller 070-371 09 11 Ytterligare information om Billerud finns på bolagets hemsida www.billerud.com Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att förse kunderna med innovativa förpackningspapper av hög kvalitet. En konsekvent satsning på attraktiva marknadssegment och ett starkt kundfokus är hörnstenar i Billeruds strategi. Billerud fokuserar på kraftpapper och wellråvaror och har en världsledande position inom ett flertal produktsegment. Produktionsanläggningarna är bland de mest kostnadseffektiva i Europa för dessa produkter ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT21160/wkr0001.pdf