20 jul 2004, 13:13 CET

Billerud breddar sitt flutingsortiment

Billerud breddar sitt flutingsortiment Billerud lanserar en lågytviktig flutingkvalitet - Billerud Flute 99 g/m2. Produkten är speciellt lämpad för livsmedelsförpackningar som tillverkas av microwell, såsom till exempel pizzakartonger och annan mat för avhämtning. Billerud Flute är en halvkemisk fluting som är baserad på 100 procent nyfiber från skandinavisk björk. Nyfibern ger rena och mycket starka papper som används i speciellt krävande applikationer. Den låga ytvikten, 99 g/m2 gör det möjligt för förpackningstillverkarna att förbruka mindre material utan att försämra förpackningens egenskaper. Slutresultatet är en lättare och mer ekonomisk förpackning. -Det är viktigt att vidareutveckla våra produkter och skapa värden i hela förädlingskedjan. Med Billerud Flute kan vi förbättra förpackningsekonomin i form av mindre råvaruförbrukning och lägre transportkostnader säger Bert Östlund, VD och koncernchef i Billerud. Stockholm den 20 juli 2004 Billerud AB (publ) Bert Östlund VD och Koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Staffan Fors, Marknadsdirektör Papper, 08-553 335 16 Billerud är ett förpackningspappersföretag. Affärsidén är att förse kunderna med innovativa förpackningspapper av hög kvalitet. En konsekvent satsning på attraktiva marknadssegment och ett starkt kundfokus är hörnstenar i Billeruds strategi. Billerud fokuserar på kraftpapper och wellråvaror och har en världsledande position inom ett flertal produktsegment. Produktionsanläggningarna är bland de mest kostnadseffektiva i Europa för dessa produkter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/20/20040720BIT20330/wkr0001.pdf