7 maj 2002, 19:08 CET

Pressmeddelande från ordinarie bolagsstämma i Billerud

Pressmeddelande från ordinarie bolagsstämma i Billerud AB (publ) den 7 maj 2002 VD:s anförande I VD:s anförande nämndes att bedömningen av marknadsutsikterna från den senaste delårsrapporten fortfarande gäller. Marknadssituationen för förpackningspapper är för närvarande relativt god. För Billeruds del har orderläget förbättrats under de senaste månaderna. Den prispress som kännetecknat marknaden under det senaste året har upphört. Han tillade att Billerud nu för en dialog med kunderna om prishöjningar inom flera produktsegment och på flera marknader. Utgången av dessa diskussioner är ännu inte känd, men effekterna av prisökningarna kommer i så fall att märkas i resultaträkningen först under senare delen av året. För avsalumassa har efterfrågesituationen förbättrats. Prishöjningar har annonserats och genomförts både för långfibrig och kortfibrig pappersmassa. Beslut vid bolagsstämman Utdelning Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning om 3 kr 50 öre per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 13 maj 2002 och utdelningen beräknas utsändas av VPC den 16 maj 2002. Val av styrelseledamöter Beslutade stämman omvälja Ingvar Petersson, Björn Björnsson, Per Lundberg, Yngve Stade, Meg Tivéus och Bert Östlund till ordinarie styrelseledamöter. Nomineringskommitté Vid bolagsstämman informerades om att en nomineringskommitté inför nästa års stämma kommer att inrättas. Avsikten är att styrelsens ordförande skall kontakta de större aktieägarna i bolaget för att en nomineringskommitté skall etableras. Namnen på vilka som skall ingå i kommittén kommer att offentliggöras i kvartalsrapporten för tredje kvartalet. Beslut om riktad emission av konvertibla skuldebrev Stämman beslutade utge konvertibla skuldförbindelser till de anställda i enlighet med styrelsens förslag. Konvertibla skuldförbindelser om sammanlagt högst nominellt 140.000.000 kronor skall kunna tecknas av anställda i Billerud-koncernen i Sverige. Anställda skall äga teckna högst 150.000 kronor vardera och garanteras vid rådande marknadsförhållanden tilldelning med cirka 50.000 kronor vardera. Teckning skall ske under perioden från och med den 14 maj till och med den 23 maj 2002. Betalning skall ske senast den 20 juni 2002. Emissionskursen skall motsvara de konvertibla skuldförbindelsernas nominella belopp och bedöms motsvara marknadsvärdet. Skuldförbindelserna skall löpa från den 20 juni 2002 med årlig ränta beräknad efter en räntesats motsvarande STIBOR med avdrag av 1,28 procentenhet, att erläggas årsvis i efterskott. Skuldförbindelserna förfaller till betalning den 20 juni 2007 om icke konvertering skett dessförinnan. Konvertering skall kunna ske till aktier från den 21 februari 2006 till och med den 15 maj 2007 till en konverteringskurs som skall uppgå till 115 procent av på visst sätt beräknat genomsnitt av den under perioden från och med den 14 maj till och med den 21 maj 2002 på Stockholmsbörsen noterade betalkursen för aktie i bolaget. Aktiekapitalet skall öka med högst 20.109.300 kronor. Vid full konvertering uppgår utspädningseffekten till högst 2,5 procent av aktiekapital och röster, medförande en minskning av den för 2001 redovisade vinsten per aktie efter konvertering med 34 öre från 13,81 kronor till 13,47 kronor. Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om förvärv av egna aktier Stämman beslutade bemyndiga styrelsen att före nästa ordinarie bolagsstämma fatta beslut om förvärv av bolagets egna aktier. Förvärv skall kunna ske löpande på Stockholmsbörsen endast inom det på börsen vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Förvärv får ske så att det sammanlagda innehavet vid var tid uppgår till högst 10 procent av totalt antal utestående aktier i Billerud AB (publ). Syftet med eventuella förvärv skall vara att kunna justera bolagets kapitalstruktur och på detta sätt bidra till ett effektivare utnyttjande av bolagets resurser. Bemyndigande till styrelsen att fatta beslut om överlåtelse av egna aktier Beslutade stämman bemyndiga styrelsen att före nästa ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om överlåtelse av förvärvade egna aktier i bolaget till tredje man som betalning i samband med företagsförvärv intill det antal aktier i bolaget som vid var tid innehas av Billerud AB (publ). Ersättning för överlåtna aktier skall kunna erläggas kontant, genom tillskott av egendom eller genom kvittning, eller eljest förenas med villkor. Överlåtelse i samband med företagsförvärv får ske till lägst ett av styrelsen bedömt marknadsvärde. Billerud AB (publ) har inte tidigare förvärvat några egna aktier. Skälet till att styrelsen skall kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att ha handlingsberedskap att genomföra förvärv av hela eller delar av andra företag och verksamheter. Information om kostnadsfri försäljning eller tilläggsköp till reducerat courtage Vid bolagsstämman informerades att styrelsen denna dag beslutat att erbjuda samtliga aktieägare med ett aktieinnehav per den 14 maj 2002 som understiger 100 aktier att endera kostnadsfritt sälja sitt innehav eller att tilläggsköpa aktier så att antalet aktier för aktieägaren ifråga därefter uppgår till 100 stycken för ett reducerat courtage om 80 kronor. Särskild information om detta kommer att sändas ut till de aktieägare som är berörda av erbjudandet. Ytterligare information om Billerud finns på bolagets hemsida www.billerud.com. Stockholm den 7 maj 2002 Billerud AB (publ) Bert Östlund VD och koncernchef För ytterligare information, vänligen kontakta: Ingvar Petersson, styrelseordförande, 070 595 7605 Bert Östlund, VD och koncernchef, 08 553 335 00 eller 070 518 2757 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT01750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT01750/wkr0002.pdf