31 jul 2001, 9:33 CET

Delårsrapport Januari - juni 2001

Delårsrapport Januari - juni 2001 Kvartal Januari-juni MSEK 2001 II 2001 I 2000 II 2001 2000 Nettoomsättning, MSEK 1 742 1 840 1 612 3 582 3 200 Rörelseresultat, MSEK 319 469 290 788 515 · Billerud har bildats genom en sammanslagning av pappersbruken i Skärblacka, Karlsborg och Gruvön. · Avkastningen på sysselsatt kapital mätt som rullande 12- månaderstal uppgick till 34 % (30% för helåret 2000). · Fortsatt avmattning på marknaden. · Börsnotering planeras under december 2001. · Redovisningen är upprättad i enlighet med Redovisningsrådets rekommendationer. Se vidare förutsättningar, sid 6. Billerud-koncernen Genom bildandet av Billerud, en sammanslagning av AssiDomäns pappersbruk Skärblacka och Karlsborg med Stora Ensos pappersbruk Gruvön, har ett nytt konkurrenskraftigt och i flera avseenden ledande bolag inom förpackningspapper etablerats. Billerud ägs idag till 50 % av AssiDomän och till 50 % av Stora Enso. (Samtliga ekonomiska uppgifter avseende år 2000 är proforma) Försäljning och resultat Andra kvartalet Nettoomsättningen för perioden, MSEK 1 742, minskade jämfört med föregående kvartal med MSEK 98 eller 5 %. Den lägre omsättningen förklaras av lägre volymer kraftpapper. Motsvarande period föregående år uppgick nettoomsättningen till MSEK 1 612. Rörelseresultatet uppgick till MSEK 319, en minskning jämfört med föregående kvartal med MSEK 150 eller 32 %. Lägre priser på avsalumassa och det årliga underhållsstoppet i Skärblacka påverkade resultatet. Motsvarande period föregående år uppgick rörelseresultatet till MSEK 290. Januari - juni I förhållande till första halvåret 2000 ökade nettoomsättningen med MSEK 382 eller 12 % och uppgick till MSEK 3 582. Samtliga produktområden ökade sin omsättning. Rörelseresultatet MSEK 788 innebar en förbättring i förhållande till första halvåret 2000 med MSEK 273 eller 53 %. Ökningen var hänförlig till högre genomsnittspriser där den gynnsamma valutautvecklingen med försvagad svensk krona förklarar merparten. Periodens resultat påverkades av produktionsstopp till följd av det svaga marknadsläget. Kostnadsnivån ökade något, huvudsakligen beroende på högre ved- och kemikaliepriser. Finansnettot, uppgående till MSEK -55, avsåg främst marknadsmässiga kostnadsräntor på lån från ägarna. Beräknad skattekostnad var MSEK 208. Skattekostnaden motsvarade en skattesats på drygt 28 %. Avkastningen på sysselsatt kapital, beräknat på den senaste 12- månadersperioden, uppgick till 34 %, att jämföra med 30 % för helåret 2000. Avkastningen på eget kapital var 42 %. Valutakursexponering Koncernens försäljning sker till 25 % i svenska kronor och till 75 % i utländsk valuta, främst EUR, USD och GBP. Merparten av kostnaderna är i svenska kronor. Koncernen blir därmed exponerad för valutakursförändringar. För att hantera detta har Billerud säkrat valutakurserna enligt nedan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/31/20010731BIT00050/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/31/20010731BIT00050/bit0002.pdf Hela rapporten