16 nov 2001, 10:58 CET

Billerud investerar i Gruvön

Billerud investerar i Gruvön Billerud har beslutat att investera MSEK 176 i pappersmaskin 4 i Gruvön. Investeringen är en kombination av underhåll och kvalitets- och kapacitetsuppgradering och avser i huvudsak nytt våtparti och styrsystem. Genom installationen kommer maskinen att kunna producera tvåskiktspapper. Kapaciteten kommer att öka från nuvarande 85 000 ton till drygt 100 000 ton. Produktprogrammet på maskinen kommer genom denna åtgärd att fokuseras på främst vit liner med låg ytvikt och högkvalitativt kraftpapper. Gruvön kommer på sikt härigenom att endast producera vita pappersprodukter. Ombyggnaden planeras vara genomförd hösten 2002. Billeruds produktion av oblekt kraft- och säckpapper koncentreras till Skärblacka, helt enligt det program rörande synergieffekter som presenterades vid bildandet av Billerud. Investeringen ligger inom ramen för av Billerud tidigare kommunicerad investeringspolicy - de årliga investeringarna ska vara i nivå med avskrivningarna. Stockholm den 16 november 2001 Billerud AB (publ) Informationsavdelningen För ytterligare information, vänligen kontakta: Bert Östlund, VD och koncernchef, 08 553 335 00 eller Torbjörn Joghed, brukschef Gruvön, 0555 410 20 eller 070 538 10 20 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00380/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20011116BIT00380/bit0002.pdf